onsdag 20 januari 2010

Sahlin avslöjad

Jag har nu i riksdagens kammare lyssnat på partiledardebatten. Många intressanta anföranden och replikskiften. Det finns ett replikskifte som jag kommer att minnas. Det är när Mona Sahlin i ett svar på frågor från Göran Hägglund avslöjar hur det varit ställt med socialdemokraternas syn på patienten. I ett svar på frågor om vårdval och vårdköer sa hon följande. Jag valde att i min anteckningsbok skriva ner exakt vad s-ledaren sa: "Det fanns en tid när vi tog större hänsyn till systemen än individen".

Detta uttalande från s-ledaren idagens partiledardebatt är ett viktigt erkännande. Vi var många som såg att det var så s-politker resonerade under de tolv år som socialdemokraterna styrde. Men då ville man inte erkänna. Nu kom erkännande svart på vitt i ett replikskifte med Alliansens socialminister.

Socialdemokraterna valde, när man hade makten och ansvaret, att sätta systemen före individen i formandet av hälso- och sjukvården. När vi nu hör vänstersidan kritiserar kömiljarden och vårdval och lag om valfrihet - då är det tyvärr ett tecken på att dom i smyg vill tillbaka till den tid då patientens makt är beskuren till förmån för systemet.

Jag vill arbeta för en politik som sätter patienten framför systemet. Patienten ska inte sitta i väntrum utan ges chans att snabbt nå behandlingsrum. Detta gäller alla som har har behov av hälso- och sjukvården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar