onsdag 7 juli 2010

Bilder från seminarier i Almedalen






Under tisdagen och onsdagen har jag varit medverkande på en lång rad seminarier. Min utgångspunkt för flera av dessa har varit att lyfta fram det Kristdemokraterna och Alliansen vill sätta i fokus för sjukvården under kommande fyra år. Köfri sjukvård, jämlik sjukvård, valfri sjukvård, säker sjukvård och en hälsoinriktad sjukvård.

Något av debatten om framtidens finansiering finns i redovisat Dagens Medicins nätupplaga.

NHR och sanofi-aventis arrangerade ett viktigt seminarium om vikten av att förbättra samarbete mellan vården och det övriga samhället för patienter med neurologiska diagnoser.

Fart och fläkt blev det på Vårdföretagarnas och Kommunals seminarium om vad som händer med vården efter valet. Här deltog jag i en panel tillsammans med mina kollegor från socialutskottet Barbro Westerholm, Cecilia Widergren och Gunnel Wallin. Dom rödgröna företräddes av Ingrid Lennerwald, Elina Linna och Gunvor G Eriksson. Ett hett ämne blev vinst i vården och jag tvekade inte att synliggöra den oenighet som finns mellan v och dom två andra på den rödgröna sidan.

Det mest överrraskande och lite nya bland seminarier jag medverkat i var Praktikertjänst mingel där vi hade en Speed-dating med betygsättning och en livlig publik som mest liknade engelska parlamentet med applåder och bifallsyttringar samt burop. På muren stod Carola Lemne, vd praktikertjänst, jag själv, Anders Lönnberg (s), Per Båtelsson, vd Global Health Partner samt Jonas Andersson (fp) och framför oss hade vi minst 100 kanske 150 deltagare som snabbt var beredda att sätta betyg på vad vi sa. Allvar varvardes med humor och skämt på ett härligt sätt. Björn Zackrisson som var moderator lyckades att hålla ett högt tempo på hela tillställningen och publiken tycktes vara mer än nöjd.

Det framtida ledarskapet i välfärden var temat för ytterligare ett seminarium där jag medverkat. Läkarförbundet stod för initiativet och i panelen fanns jag som ende politiker tillsammans med Lars Flodin, ordf i skolledarförbundet, Lena Ekelius, ordförande i SYLF, Gunnar Nemeth, vd Capio samt Håkan Sörman, vd SKL. Moderator var Heidi Stensmyren, vice ordförande i Läkarförbundet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar