tisdag 1 november 2011

Nordiska Rådet - viktiga beslut om folkhälsa



Foton ovan är från det danska Folketinget i Köpenhamn och min debut som talare i folketingssalen när Nordiska rådets 63:e session inleddes.

Denna vecka befinner jag mig i Köpenhamn på Nordiska rådets 63:e session.
Det händer mycket och under tisdag förmiddagen var jag med om ett framtidsinrikat beslut i Nordiska rådets välfärdsutskott där jag ingår som ledamot.

På dagordningen stod tema för vårt arbete inom Nordiska rådet under 2012 och inför sessionen i november nästa år. Beslutet blev att Alkohol- och tobaksfågor ska vara huvudtema för Välfärdsutskottets arbete under kommande tolv månader. Ett tema som jag verkligen välkomnar som ett fokus område för Nordiska rådet. Jag ser det som en framgång att hela utskottet står bakom denna prioritering. I ett EU-perspektiv tror jag vi kan bidra till bättre hälsa och uppväxt för ungdomar om Norden står samlad runt en solidarisk och restrektiv alkoholpolitik. Norden kan bidra till bättre folkhälsa i våra egna länder och dessutom ge ett gott exempel till övriga Europa.

Under eftermiddagen fanns alla nordiska länders statsministrar samlade under sessionens toppmöte. Dagen avslutades med att Norges statsminister Jens Stoltenberg presenterade Nordiska ministerrådets program för 2012. Ämnet är ett bärkraftigt välfärdssamhället i nordiskt prespektiv med fokus på sociala, ekonomiska och miljömässiga frågor.
Som uppföljning på denna presenatation fick vi pralamentariker chans att ställa frågor och jag var en av Mittengruppens företrädare som då riktade uppmärksamheten mot ett nordiskt EU-samarbete. Vårt förslag är att Nordiska rådets sessioner i framtiden ska få en redogörelse över kommande års EU-samarbete mellan de nordiska länderna. Vi skulle gärna se att EU-samarbetet mellan de nordiska regeringarna blir mer ambitiöst och mer systematiskt i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar