tisdag 19 oktober 2010

Nordiska rådet nästa ....

Livet som riksdagsledamot rusar vidare. Igår var jag i hemlänet och besökte bl a Kalmar och Hultsfred. Idag var det tidig tisdagmorgon med start 05.15 och resa till Stockholm och en heldag i riksdagen. Snart är dagen slut. Ska bara hinna med några mail till och kolla av dom sista motionerna inför morgondagens möten.

Nedan finns ett pressmeddelande som beskriver lite av det som hänt idag och ett nytt utökat förtroende som jag fått under dagens riksdagsbeslut. I morgon efter lunch blir det första mötet med Nordiska rådets svenska delegation.


Pressmeddelande
2010-11-19

Nordiska Rådet är nästa steg för Anders Andersson.

Under tisdagen valde Riksdagen ledamöter till Nordiska Rådets svenska delegation. Av riksdagens 349 ledamöter är det 20 som utses att vara Sveriges företrädare i Nordiska Rådet. En av dessa är från och med idag riksdagsledamot Anders Andersson (KD) Järnforsen. Bland ledamöterna från Kalmar län är han den ende som tilldelats detta uppdrag.

- Jag känner mig hedrad av att tilldelas detta förtroende av mitt parti och riksdagen. För mig har alltid den nordiska gemenskapen och samverkan varit en del i mitt politiska engagemang. Som ungdomspolitiker deltog jag varje år i Ungdomens Nordiska Råd. Nu känns det som en stimulerande utmaning att också vara företrädare för Sverige och riksdagen i Nordiska Rådets möten och sessioner, säger Anders Andersson i en kommentar.

Nästa möte med Nordiska Rådet är i Reykjavik på Island och pågår under första veckan i november. Detta blir An-ders Anderssons debut som nordisk parlamentariker.

Information
Nordiska Rådet består av 87 medlemmar, valda av de nordiska parlamenten. I rådet ingår också reger-ingsrepresentanter utsedda av respektive lands- och självstyrelseområdes regering. Plenarförsamlingen håller ordinarie session minst en gång om året. Vid sessionerna deltar också företrädare för regeringarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar