tisdag 5 oktober 2010

Regeringsförklaringen


Ett foto jag tog med min mobil under tiden som statsminister Fredrik Reinfeldt talade i riksdagen.

Idag har jag varit med om riksdagens högtidliga öppnande för första gången. En stark känsla. Kungens tal om kraft och vishet noterade jag särskilt. I regeringsdeklarationen finns det avsnitt jag gillar speciellt bra. Det är de som tar upp omsorg och sjukvårdsfrågor. Jobblinjen gäller men det är också ett tydligt besked om att välfärden är i centrum för regeringens arbete.
Hela regeringsförklaringen finns på regeringens hemsida.

Jag citerear de två sista avsnitten i regeringsförklaringen.

Vi ska ta fortsatt ansvar för Sveriges ekonomi. Vi ska ge fler människor chans att stå på egna ben och känna glädjen i att försörja sig genom eget arbete. Fler företag ska starta, stanna och växa i Sverige. Vi vill se en skola där varje barn får chans att nå sin fulla potential. Sjukvården och omsorgen ska kännetecknas av tillgänglighet, kvalitet och valfrihet. Människor ska kunna känna trygghet från våld och brott.
Detta är det Sverige vi vill ska resa sig ur krisen. Ett starkare Sverige. Ett Sverige vi kan vara stolta över. Ett Sverige vi ska vara rädda om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar