lördag 4 juni 2011

Alkoholpolitik är en frihetskamp!







Bilderna ovan är dels från Frövi och torgmöte utanför Näsbyhallen och dels från Askersund där mötesarrangemanget var förlagt till hamnen. Vid båda dessa tillfällen deltog mycket folk. Det var säkert 100 personer i Frövi och 150 personer satt och lyssnade vid hamnen i Askersund. Lars-Åke Stenström från Blå Bandet var konferensier och utfrågare och Ewa Eastwood svarade för sång och musik. I Askersund träffade jag också min riksdagskollega Lars-Axel Nordell.

På Kristi Himmelsfärdsdag var jag engagerad som talare vid två Folknykterhetens dag arrangmenag som Blå Bandet och IOGT-NTO arrangerade i Frövi och Askersund.

Mitt budksap denna dag under utfrågningar som jag kombinerade med lite appeller var dels min övertygelse om att lyfta fram frihetskampen som drivfjäder för en solidarisk alkoholpolitik och dels placering av förslagen om s k "gårdsförsäljning" i papperskorgen.

Min medverkan under folknykterhetens dag resulterade i ett antal media inslag. En mycket bra ledare i Nerikes Allehanda. En nyhetsartikel i Nerikes Allehanda. Nyhetsartikel i Vimmerby Tidning samt på DrogNews. Samt en debattartikel i bl a Växjöbladet/Kronobergaren.



Alkoholpolitik och frihetskamp.
- Jag har varit engagerad i alkohol- och narkotikapolitiska frågor allt sedan tonåren och hela tiden har det för mig handlat om en frihetskamp, sa Anders Andersson, Järnforsen, riksdagsledamot för Kristdemokraterna och ledamot i riksdagens socialutskott, under folknykterhetens dag i Frövi och Askersund.

Och fortfarande brinner jag för samma värderingar som då jag var ung. Alkoholpolitiken handlar om en frihetskamp. En frihet från droger. En frihet från våld och skador. En frihet att självständigt och utan beroende leva livet. För att nå detta måste vi våga visa solidaritet och det kommer att krävas restriktioner. Men det är inte regler och restriktioner som är målet, även om dessa är helt nödvändiga för att hindra beroende, våld och misshandel. Dessa restriktioner är enbart medel för att ge alla människor goda förutsättningar att kunna leva i frihet.

Pressmeddelande
2011-06-02

Lägg förslaget om gårdsförsäljning i papperskorgen

- Begreppet ”gårdsförsäljning” är direkt vilseledande. Den idylliska bilden av en lokal vingård som säljer ett par flaskor vin till förbipasserande sommarturister döljer en helt annan verklighet. Papperskorgen är bäste mottagare av utredningens förslag.

Det sade Anders Andersson, Järnforsen, riksdagsledamot för Kristdemokraterna och ledamot i socialutskottet när han på torsdagen talade vid Folknykterhetens dags arrangemang i Frövi och Askersund.

- Förslaget innebär att försäljningsstället inte behöver ha någon som helst koppling till vingården. Det öppnar upp för omfattande direktförsäljning till vem som helst av både svenska och utländska alkoholtillverkare av sprit, starköl och vin. Troligtvis skulle de flesta privata försäljningsställen öppnas i storstäderna, där de flesta konsumenter finns.

- ”Gårdsförsäljningen” som många hoppades skulle bli ett lyft för landsbygden riskerar därmed att bli utländskt ägda spritbutiker som hårdlanserar östeuropeisk vodka och starköl till ungdomar. Därmed skulle förslaget inte heller innebära något lyft för landsbygden. Därför är papperskorgen bäste mottagare av detta utredningsförslag.

- Vi måste värna Systembolaget och den svenska restriktiva alkoholpolitiken som alla riksdagens partier är överens om, sade Andes Andersson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar