måndag 15 februari 2010

Sjukvård för nästa mandatperiod

Idag kl 13 inleds en hearing i riksdagens förstakammarsal. Den arrangeras av Allianspartiernas hälso- och sjukvårdsgrupp. Nedan finns ett pressmeddelande som skickat ut med några kommentarer från mig inför hearingen.

Sjukvård för nästa mandatperiod!

- Införandet av kömiljarden för att korta vårdköerna och vårdval för att ge patienterna reell makt i sjukvården är viktiga byggstenar som är lagda denna mandatperiod. Min ambition är att gå vidare inom dessa områden och jag ser framför mig två utvecklingsområden; dels det förebyggande hälsoarbete och dels en rättvis och jämlik sjukvård.

Det säger Anders Andersson (KD), riksdagsledamot och ordförande i alliansens hälso- och sjukvårdsgrupp, som idag arrangerar en hearing i riksdagen.

Alliansen har satt samman tio olika arbetsgrupper inför valet. Hälso- och sjukvårdsgruppen har valt att bjuda in till en större öppen hearing där olika aktörer får chans att ge sin bild av vad som är viktigt för att patienten ska få en trygg och säker vård i framtiden. Hearingen genomförs i riksdagens förstakammarsal.

– Jag är glad för det stora engagemang som finns för frågan och ser det som ett tecken på att många vill vara med och bidra till en fortsättning och fördjupning av den politik som alliansregeringen drivit inom hälso- och sjukvården, säger Anders Andersson.

Bland de medverkande finns Läkarförbundet, Vårdförbundet och en rad patientorganisationer som Reumatikerförbundet och NHR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar