onsdag 3 november 2010

Nordiska rådet i Reykjavik


Politiskt arbete ger många utmaningar. En som jag gillar är mitt uppdrag som ledamot för Sveriges riksdag i Nordiska rådet och dess olika organ. Jag tar mig friheten att här ge en kort info från öppnandet av Nordiska rådets 62:a session i Reykjavik. Under morgontimmar och förmiddagen har det varit gruppmöten och sedan utskottsmöte. Nu sitter jag i kultur och utbildningsutskottet. Men efter nyår kommer jag att ingå i välfärdsutskottet som behandlar sjukvård, äldreomsorg och andra välfärdsfrågor. Det har också varit mitt önskemål. Utöver detta uppdrag i nordiska rådet har jag också blivit nominerad som en av sju ledamöter från hela norden som ska ingå i kontrollkommittén.
I samband med öppnandet idag hölls det nordiskt toppmöte där alla länders statsministrar deltar. Ämnet var "Grön växt - vägen ur krisen"

Det känns som ett stort förtroende att få vara en av beslutsfattarna och företrädarna för Sverige när vi möts till Nordiska rådets session. På utskotssmötet under förmiddagen har vi fattat beslut om att utöka juryn som utser Nordiska Rådets Filmpris. Vidare har utskottet haft på dagordningen ett förslag om gemensam nordisk TV-kanal ArteNorden. Jag tror det finns grund för ett ökat nordiskt samarbete och kanske finns det också ett frö i den idé som nu förts fram av Gunnar Wetterberg när han talar om att skapa en förbundsstat Norden.

1 kommentar:

  1. Lycka till med genomförandet av en Nordisk Union! (för alla köper väl Wetterbergs förslag...) ;)

    SvaraRadera