söndag 11 april 2010

En sorgens dag

Allt ifrån att jag lyssnade på lunchekot i går lördag och under hela söndagen har jag följt nyhetssändningar och läst tidningarnas rapporter från vårt grannland Polen. Det som hänt känns ofattbart. Jag har läst om Katynmassakern. Och nu skulle vi på olika sätt hedra offren. Då händer denna katastrof.

Jag är berörd liksom många andra. Dels för att det känns så ofattbart. Dels för att det är vårt grannland. Dels för att jag varit i Polen vid olika tillfällen. Och dels för att vi i vår familj har har släktband till Polen.

Röda och vita blommor och tända ljus sprider sig som ett hav på de bilder vi ser i varje tv-sändning. Vi kan inte överblicka vad denna dag betyder för vår framtid. Jag vill med detta enkla inlägg på min blogg ställa mig i ledet bland alla som önskar visa respekt för de omkomna och deras anhöriga och markera sympati med den polska nationen, vårt grannland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar