fredag 30 april 2010

Valborg - tal till våren


Efter mitt vårtal i Virserum fick jag tack och min fru Lena fick blommor av Lions Virserums president Charlotte Samuelsson.

Idag är det valborgsmässoafton och våreldarna har varit tända. Människor har samlats för att hälsa våren välkommen och uttala förhoppningar samt känna värme och glädje. Musikkårer har spelat och vi har lyssnat till körsång. Dessutom har ett och annat vårtal hållits. Själv var jag ikväll vårtalare i Virserum.

Mitt vårtal handlade om fler barnvagnar, om vargavintern vi nyss hade och våren som nu är här och gjorde en koppling till läget i kommunen där det efter iskall vinter nu också är vår och värme och framtidshopp för Virserum och friskolan. Och så avslutade jag med att ge ett ord för varje bokstav i ordet Virserum. Visionära, Initiativrika, Resursstarka, Sega, Entusiaster, Rakryggade, Utåtriktade och Målmedvetna. Som avslutning läste jag en dikt av Virserums-författaren Rune Pettersson "Vid valborgsmäss".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar