tisdag 9 mars 2010

Lättare att köpa medicin när du behöver!

Idag kan vi i en av tidnignar här i Kalmar län läsa en replik till mig från min gode vän Lennart Beijer (v). Låt mig ge en kommentar.

När jag tar del av Lennarts replik till mig så framgår tydligt att Vänsterpartiet är mer bekymrade över privata företags eventuella vinster än vanliga hederliga medborgares möjlighet att få en god service. Apoteksomregleringen har givit oss en chans till bättre öppettider och fler försäljningsställen av läkemedel. För mig är vanliga medborgares behov av grundläggande trygghet det viktigaste. Och då gäller att med lätthet kunna köpa medicin när du eller dina barn behöver det.

Man undrar lite var det är som ligger bakom när Lennart Beijer påstår att det fortfarande återstår att bevisa om omregleringen av apoteksmarknaden innebär fler försäljningsställen och bättre service till medborgarna. Redan nu säljs receptfria läkemedel på cirka 6 000 försäljningsställen vilket är drygt 5 000 fler än förut. I flera bensinmackar och matbutiker kan man nu köpa receptfria läkemedel på både dagtid, kvällstid och helger. Till det kommer ett stort antal nystartade apotek och apotek inom redan existerande kedjor. Detta har vi kunna läsa om i alla lokaltidning även i vårt län. Att servicen redan nu blivit bättre råder det för dom flesta ingen tvekan om.

Hur stora sympatier jag ibland kan ha för min vän Lennart Beijer som person, vi har följt varandra i politiken under många år, så kan jag inte låta bli att påminna dig som nu läser min blogg att det är nog ändå lite symtomatiskt för honom liksom många andra vänsterpartister att när man ska tala om det nya som händer på Apoteksområdet så undviker man med ett ord kommentera den kraftiga utökning av försäljningsställen som nu är genomförd. Detta är en förbättring som aldrig skulle ha blivit verklighet om vänsterpartiet fått styra. Med Vänsterpartiet i regeringen hade det inte gått att köpa receptfria läkemedel på varken Konsum eller ICA. Nu kan vi det, tack vare Alliansen, vilket många är glada för. Detta är ett bland många skäl till att hålla dom röd-gröna borta från Rosenbad och regeringsmakten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar