måndag 20 september 2010

Måndag efter valet ...... och fortfarande riksdagsledamot

Valvakan blev en rysare. Alliansen fick förnyat förtroende. Dom rödgröna och framförallt socialdemokraterna fick vara med om en valförlust av aldrig tidigare skådat mått. Inte en gång sedan 1914 har man hamnat så illa till som nu i ett riksdagsval. Och detta hände efter att under fyra år bedrivit oppositionspolitik med högt tonläge. Men väljarna såg igenom retoriken och gav grönt ljus för Alliansens fyra partier som nu är klart större än dom rödgröna. Smolk i bägaren är dock att SD kom in i riksdagen. Och det som ororar mig är att dom fick en position som förhindrar Alliansen från att ha egen majoritet. Därför pågår nu invit till miljöpartiet.

För min egen del innebär valnattens resultat att jag får fortsatt förtroende att företräda Kalmar län som riksdagsledamot. En del osäkerhet fanns och jag var väl medveten om att inget var självklart men efter att ha noterat partiets nationella resultat på 5,6 % och samtidigt registrerat att vi i vårt län fick 6 % och 9.136 röster så kändes det att mandatet var i hamn. Och tryggt blev det när valmyndigheten på hemsidan www.val.se presneterade ett riksdagsmandat för Kristdemokraterna Kalmar län.

Jag lovar att göra mitt bästa för Kristdemokraterna, Alliansen och väljarna i vår del av landet. Jag vill arbeta för att Du som bor i Kalmar län ska känna trygghet och få verklig valfrihet, skrev jag på min valbroschyr. Det är ett löfte som jag ska göra allt jag kan för att uppfylla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar