onsdag 1 september 2010

Torgmöte och besök på lantgård



Igår tisdag hade jag flera spännande aktiviteter. Ja det är spännande varje dag i en valrörelse. På förmiddagen var jag på torget i Nybro. Fyra partier fanns på plats denna torgdag. Och ett av dessa var självklart Kristdemokraterna.

Vid vår valstuga fick jag tillfälle att samtala med många väljare och dessutom träffa en hel skolklass som valde att informera sig genom att uppsöka politiker på torget.

Under tisdagen gjorde jag dessutom ett studiebesök som gav eftertryck. Dagen var inbokad för studiebesök på ett av länets levande och expansiva lantbruk. Marie Jansson, gruppledare för Kristdemokraterna i Torsås var den som organiserat besöket och hon valde att förlägga det på gården hos lantbrukare Nils Hansson i Skubbebo.

Jag fick en tydlig och rak verklighetsbeskrivning av hur en lantbrukare upplever det att vara bonde i vårt län. Många glädjeämnen i arbetet men också en oro för vad en rödgrön valseger skulle innebära med ytterligare skatter på drivmedel och andra pålagor för livsmedelsproducenterna. Därför gäller det att vi behåller en Alliansregering som kan fortsätta arbetet med att ge bättre villkor för de små- och medelstora företagen som ofta finns inom jord och skogsbruket.

Min rundresa med Nils Hansson på en av traktorerna på E22 var en upplevelser som tydliggjorde för mig att Vägverkets lösningar ibland bortser från de behov som finns för våra lantbruksföretag. Det kan gälla när man ska transporterar traktorer och maskiner mellan gården och åkrar som kan finnas ganska långt bort liksom när alla transportfordon med leveranser till och från gårdarna ska ta sig fram.

Jordbruksföretagare liksom alla företagare behöver bättre villkor för, det är för krångligt att driva företag i Sverige idag och reglerna behöver förenklas. Men jordbruksnäringen har en speciell karaktär som vi Kristdemokrater framhållit länge. Levande landsbygd, öppna landskap och livsmedelsproduktion är centrala för Sveriges utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar