torsdag 19 augusti 2010

6,3 % KD i regional Sifo Kalmar län

I Barometern/OT idag finns en regional opinionsmätning för Kalmar län. Som alltid är opinionsundersökningar något som intresserar och engagerar många. Därför ger jag här några kommentarer

1. 6,3 % för KD är ett bra resultat för vårt län även om jag hade hoppats på mer. Denna opinionsmätning är en riktigt bra utgångspunkt för att vi ska kunna lyfta ytterligare och överträffa förra valets siffror.

2. Enligt min bedömning så har vi ett riksdagsmandat med 6,3 % men inte ett av de åtta fasta, utan då får vi del av ett utjämningsmandat (Idag är 7 av de 24 riksdagsmandat KD har utjämningsmandat). Tyvärr redovisar man inte denna möjlighet och att det var så vi behöll vårt mandat i länet 1994.

3. Sannolikt är att vårt verkliga opinionsläget i länet just nu är något högre än 6,3 %. Och motiv för denna slutsats är att av de 2.500 som tillfrågats så kommer 1.000 från Kalmar och 1.000 från Oksarshamns kommun och endast 500 intervjuer fördelar sig på dom övriga 10 kommunerna i länet. Och vi vet att KD har av tradition en starkare ställning i t ex Vimmerby och Hultsfred och på Öland än vad vi har i genomsnitt.

4. Allianspartierna sammantaget går tydligt framåt i vårt län och socialdemokraterna backar mer än vanligt och klart mer än rikssnittet (s - 6,85 %). Detta ger utrymme för många spännande förändringar i såväl landstinget som länets kommuner om siffrorna överförs dit. När dom rödgröna tillsammans tappar stort i Kalmar län så visar det också att dom inte ska till Rosenbad. Alliansen har goda förutsättningar att vinna valet.

Dagens opininonsmätning pekar på att Kristdemokraterna fortsatt är ett starkt parti i vårt län.
Tillsammans har vi målsättningen att överträffa förra valets valresultat.
Och det tror jag vi har goda chanser att lyckas med det om vårt kampanjarbete får fortsätta så som det börjat.

1 kommentar:

  1. Hmmmmm ..... Tror att många är som jag - svårt att bestääma sig! Blir nog många som "väljer" samtidigt som man väljer ..... Kampanjerna på slutet övertygar inte mig, känns oftast som desperation, så jag får nog försöka tänka tillbaka på vad som hänt sedan sist. Men vem är det egentligen som har åstadkommit vad?? Det här är inte lätt, men jag vill inte ligga kvar på sofflocket för då känns det som att jag har förverkat min rätt att klaga när det inte blir som jag vill. Som sagt, det här är inte lätt .....

    SvaraRadera