söndag 14 mars 2010

Stämma i Blekinge


När jag besökte Karlskrona på lördagen träffade jag bl a Inga Lill Siggelsten Blum som är första namn på riksdagslistan för Blekinge län.

Lördagar i mars månad är ofta distriktsstämmor för partier och olika organisationer. För min del blev lördagen den 13 mars en dag då jag besöket Karlskrona och sammanträffande med partivänner från Blekinge län. Mitt uppdrag var att medverka som talare på distriktsstämman för Kristdemokraterna i Blekinge. Stämman hölls i Chapmanskolan i Karlskrona.

Lättare att köpa medicin när du behöver!


Jag tog mig friheten att vara lite provokativ när jag gästade mitt grannlän i söder. Apoteksomregleringen har gett oss en chans till bättre öppettider och fler försäljningsställen av läkemedel. Därför är det tur att inte Sveriges politiska karta ser ut som den har gjort i Blekinge under lång tid. Jag tror dom flesta vet att i denna del av landet har det varit lika rött som i norra norrland. För faktum är att med en rödgrön regering hade det inte gått att köpa receptfria läkemedel på varken Konsum eller ICA.

Redan nu säljs receptfria läkemedel på cirka 6 000 försäljningsställen vilket är drygt 5 000 fler än förut. I flera bensinmackar och matbutiker kan man nu köpa receptfria läkemedel på både dagtid, kvällstid och helger. Till det kommer ett stort antal nystartade apotek och apotek inom redan existerande kedjor. Att servicen redan nu blivit bättre råder det för de flesta ingen tvekan om.

Det nya som händer på Apoteksområdet är den kraftiga utökning av försäljningsställen som nu är genomförd. Detta är en förbättring som aldrig skulle ha blivit verklighet om vänstersidan fått styra. Nu kan vi det. Och det är enbart tack vare Alliansen och ett socialdepartement - med kristdemokratisk ledning - som insåg och vågade ta dom nödvändiga besuten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar