tisdag 11 januari 2011

Patientsäkerhet, Geriatrik och Livskvalitet

I fredags och i går måndag hade jag ett antal debattartiklar införda i olika media.
En sak är gemensam för dessa debattinlägg i början av året. Alla dessa artiklar tog upp ämnen som kommer att tillhöra mina prioriterade områden under 2011.

I tidningen Dagen fanns en debattartikel som markerade den framgång som den från årsskiftet nya patientsäkerhetslagen utgör och betydlelsen av den stora satsning som Alliansregeringen och vår socialminister gör genom en halv miljard till patientsäkerhetsarbete.

I går måndags i Barometern/OT och Västerviks-Tidningen publicerades mitt debattinlägg om geriatriken och där jag kommenterar den debatt som varit i olika media. Äldres trygghet ställer nya krav på geriatriken.

I tidningen Kristdemokraten publicerades ett debattinlägg från mig tillsammans med Dagfinn Höybråten och Bjarne Kallis, kristdemokratiska kollegor från Norger och Finland i Nordiska rådet. Gör livskvalitet till ett bruttonationellt mål.

I Barometern/OT fredags hade vår partiledare Göran Hägglund och vårt landstingsråd Gudrun Brunegård ett debattinlägg med beskedet att vårdköerna ska bli kortare. Även i det inlägget finns jag med på ett hedrande hörn. Vi gick i täten i Kalmar län när Alliansen styrde vårt landsting och jag hade förmånen att vara ordförande i landstingsstyrelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar