lördag 9 april 2011

En härlig lördag ...... det civila samhället lever!


Idag lördag har jag tillsammans med min fru Lena varit på distriktsårsmöte med Svenska Missionskyrkan och SMU i Östra Götalands distrikt. Vi var 225 deltagare som samlades redan på förmiddagen i Ingarps missionskyrka, utanför Eksjö. Ingarp är en ort mitt på landet. Där jag inte tidigare varit. Men en härlig plats på många sätt.
Och en härlig dag blev det. (Bilden ovan är från en paus under dagens förhandlingar).

Självklart var jag här i första hand som ombud för den missionsförsamling jag tillhör. Men jag kan inte låta bli att också som riksdagsledamot fundera och reflektera över det jag sett och hört under dagen. Vilken kraft det finns i det civila samhället där människor satsar ideellt på det man tror på. Särskilt imponerad är jag över det arbete som styrelsen och medarbetare gör på Klintagården på Öland. Liksom på Strandgården i Halmstad. Redan i år har man på Klinagården fått hjälp från frivillga som satsat 1.500 timmar på olika uppgifter på gården och campingen, allt för att förbereda den kommande sommaren. Utan detta engagemang förlorar vi något viktigt i vårt samhälle. Kolla gärna in på Klintagårdens hemsida.

Något som sitter högt i minnet är också den dryga timma då vi fick träffa ett 25-tal ungdomsledare som jobbar tillsammans med barn och tonåringar på olika platser i vår del av landet. Ett fantastiskt viktigt jobb att finnas med i scouting, barnaktiviteter, ungdomskörer och på fritidsgårdar. Dessa unga ledare visade på så många sätt sin glädje och vilken energi man utstrålade.

Denna lördag har varit en bra dag. För mig personligen. Men också för mig i mitt uppdrag som förtroendevald i Sveriges Riksdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar