onsdag 10 februari 2010

100 dagar i riksdagen och årsmöte i Vimmerby


Under årsmötet i Vimmerby uttalade jag som distriktsordförande ett varmt grattis till stora framgångar i förra valet då man ökade och fick hela sex mandat i fullmäktige. Inför höstens val har man goda förutsättningar för att nå fortsatta framgångar. Därför var min gåva till Vimmerby-avdelnignen och dess ordförande Gudrun Brunegård boken "Partiet som lyfte".

Dagarna rullar snabbt och det händer mycket. I början av veckan var jag i Kalmar och Vimmerby på olika aktiviter. I går och idag har det varit riksdagsarbete för hela slanten; socialutskott, förtroenderåd och gruppmöte samt kommittémöten och votering i kammaren.
Läkemedelsfrågor med synpunkter inför vårt arbete i Alliansens sjukvårdsgrupp samt lagrådsremissen gällande alkoholpolitiken är områden som fått en belysning vid de besök och möten jag haft idag.

När jag i måndags medverkade på ett trevligt och välbesökt årsmöte med Kristdemokraterna i Vimmerby berättade jag en del om livet som ny riksdagsledamot. Dels hur en arbetsveckan kan bli och dessutom lite information om vilka frågor jag speciellt arbetar med. Självklart kom jag in på jobbet som jag leder i Alliansens hälso- och sjukvårdsgrupp. På måndag kommer vi att ha en spännande hearing i riksdagens förstakammarsal med en rad inbjudna medverkande. Just nu är det ett 100-tal anmälda till denna hearing.

I mitt anförande på dag 100 som riksdagsledamot hade jag ett huvudbudskap. I Vimmerby sa jag att nu är det pensionärernas tur för ett tredje steg i en skattesänkning. Den satsning på 5,5 miljarder som Alliansregeringen gjort i två steg har varit en viktig markering av pensionärernas behov. Men vi vill mer. Vårt mål ät att skillnaden mellan jobbskatteavdraget och skatten på pension ska minska. Vi vill minska skillnaden genom tydliga skattesänkningar för pensionärerna (inte genom att höja skatten för löntagare).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar