torsdag 31 december 2009

Gott Nytt År !!!


Nyårsafton, ett tillfälle att se framåt.
Samtidigt dagen då man ofta funderar på vad som hänt dom sista 365 dagarna. Och för egen del har det hänt en hel del. Ärligt talat så är det hälsan som är det första jag kom att tänka på när jag nu satt mig vid tangentbordet. Det får gärna bli min signal om vad som är viktigt i livet. Hälsan är nog nummer ett för oss alla. Jag ska göra vad jag kan för att också politiska beslut ska formas utifrån detta faktum. När man drabbas av akut sjukdom då ställs allt på sin spets. Jag är lycklig över att nu ett halvår efter min ”smäll” kunna känna mig pigg och stark. Det är en lycka som är nog och som skulle kunna sägas fylla hela mitt minne av 2009. Till detta kommer dessutom en rad fantastiska händelser i familjen. Jag har blivit farfar på nytt och ser fram mot att några månader efter nyår bli morfar. Och därutöver har jag hunnit med flera intressanta studieresor, bl a till Moskva i höstas. Många frejdiga debatter i landstingsstyrelsen och fullmäktige har det också hunnit bli. Och jag minns med tacksamhet hösten där jag blev avtackad för mina år som landstingsråd och gruppledare i SKL-gruppen. Det kändes speciellt i hälso- och sjukvårdsdelegationen liksom i landstingsstyrelsen och på SKL samt i Alliansledningsgruppen (tack för alla varma ord) men det som jag kommer att bära med mig som den där helt oförglömliga överraskningen var när min egen landstingsgrupp, min sista dag på jobbet, bokat in oss på G&B Arena i Målilla och jag fick dra på mig väst, overall och hjälm och riktiga speeedwaystövlar för att sedan sätta mig upp och köra speedway för allt vad jag vågade. Och jag vågade en hel del. Det var en känsla som jag fortfarande kan känna hur den fyller hela mig med lycka och glädje. Tusen tack Chatrine och alla övriga!

Från landstingsråd till riksdagsledamot.
Det har varit mitt liv årets två sista månader. Att efterträda Chatrine Pålsson Ahlgren som representerat vårt län i hela arton år är inget jag tar med en klackspark. Men ett spännande uppdrag, där jag lärt mig mycket. Jag har många gånger försökt ironisera lite runt livet i riksdagen, tydligen i en övertygelse om att jag aldrig skulle dit, men nu har jag fått äta upp en del av detta. För min del har det varit fulla och överfulla arbetsdagar från morgon till sen kväll. Inte en fredag har jag lyckats få på hemmaplan under de första sju veckorna. Men det kanske å andra sidan är en effekt av att jag tilldeltats och åtagit mig uppdrag utöver det som följer med att vara riksdagsledamot.

Det som verkligen tillhör framtiden – och något jag tänker på och jobbar med varje dag – är mitt uppdrag att leda en av de tio arbetsgrupper som Allianspartierna tillsatt för att förbereda valet 2010 och den nya mandatperiod som vi hoppas väljarna ger oss. Jag har fått förtroendet att vara ordförande i Alliansarbetsgruppen för hälso- och sjukvårdsfrågor. Vi är nu mitt inne i vårt arbete och har före jul hunnit med ett antal möten och sammanträffanden med olika företrädare för sjukvården i Sverige. Så snart trettonhelgen är över så är det nya sammanträden och spännande möten som väntar med såväl professionen som patientföreträdare. Jag erkänner gärna att det är ett lite tufft tidschema. Det är mycket som ska hända på få veckor och allt annat i riksdagen ska ju rulla på som vanligt. Ett datum för våren som jag tror och hoppas blir en viktig pusselbit i vårt arbete är den hearing som är inplanerad till måndagen den 15 februari. En hearing där vi i Alliansens hälso- och sjukvårdsgrupp bjuder in en bred representation och allt genomförs i Riksdagens Andrakammarsal.

Gott Nytt År !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar