söndag 25 mars 2012

Anförande i Altinget i Reykjavik - Nordisk välfärd med respekt för den enskildes val




Förra veckan var jag ett par dagar på Island och fick bl a chans att hålla ett anförande i det Isländska parlamentet Altinget i Reykjavik. Under de 60 år som Nordiska rådet har funnits har man aldrig tidigare haft en session i Altinget, utan varje gång man har varit på Island med Noridka rådets sessioner så har de varit förlaga till något hotell. Men nu denna gång var det dags att försöka få plats för nordiskt toppmöte i det Isländska parlamentet. Denna markering var viktig för alla men inte minst för de Isländska parlamentarikerna och för det Isländska folket.

Ämnet för den debatt jag deltog i var välfärd i Norden. Det var det första ämne som kom upp under sessionen. För övrigt var Arktis huvudfråga för denna vårsession.

Jag talade för Mittengruppen i Nordiska rådet när det gällde välfärdsfrågorna. I mitt anförande lyfte jag fram vikten av att utveckla fritt val system inom vård och omsorg för att visa respekt för den enskildas behov. Dessutom markerade jag betydelsen av de ideella organisationernas verksamhet för verklig välfärd och utveckling av välfärdstjänster.
På denna punkt blev det en strid med socialdemokraterna och vänstersidan som inte ville se en mångfald och fritt val system utvecklas. Men vi som stod för frihet och utveckling med respekt för den enskilde att också välja inom vård och omsorg, vann voteringen som slutade med siffrorna 36 röster mot 31.

Hemsida för Mittengruppen i Nordiska rådet innehåller mer information.
Vidare finns information om Nordiska rådet på hemsidan Norden.org.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar