tisdag 29 mars 2011

Hultsfreds-Hus ......



Huskatalogen vi tittar på är från den tid då jag själv som ung grabb jobbade på Hultsfreds-Hus och jag minns mycket väl hur dessa kataloger såg ut. Besöket på Hultsfreds-Hus Museum gav mig starka minnen.

Igår måndag gjorde jag som riksdagsledamot ett studiebesök på Hultsfreds Hus museum. Jag hade ett tidigare löfte att på ort och ställe ta del av utställningen. Ett mycket intressant besök där man får del av hustillverkningens utveckling. Detta ger lite perspektiv på vilken stor fabrik och vilken betydelse husfabriken har haft för enskilda människor i vår kommun och hela kommunens utveckling.

Jag var själv under flera år sommarjobbare på Hultsfreds-Hus i början av 70-talet. Och jag minns det stolthet som fanns över att vi då var Europas största husfabrik med över 1.000 anställda. Svante Welinder och Gilbert Carlsson gav mig en intressant redovisning av Hultsfreds-Hus museum och föreningens arbete. För mig är det angeläget att detta museum finns och att vi inte glömmer vår lokala historia. Bland nyheterna för mig var att Ingvar Kamperad en gång var anställd på husfabriken i Hultsfred.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar