söndag 15 november 2009

Hyllning till Chatrine!


Tack Chatrine - välkommen in in nya uppdrag.
Under lördagen höll Kristdemokraterna i Kalmar län höststämma på DackeStop i Virserum. En stämma med ett 80-tal deltagare, de flesta var ombud allt från Löttorp i öster, Bergkvara i söder och Gamleby i norr. Stämningen var god och till detta bidrag inte minst vår värderade riksdagsledamot under arton år - Chatrine Pålsson Ahlgren. Hon höll ett inspierande anförande där hon redovisade politiska sakfrågor och framgångar i riksdagsarbetet blandat med en och annan härlig historia om hur man slår vad med statsråd att dom ska avgå inom ett halvår och dessutom vinner en sådan vadslagning.

Denna stämma var samtidigt tillfället då vi från Kristdemokraternas partidistrikt tydligt markerade ett varmt tack till Chatrine för åren som riksdagsledamot för vårt län. I mitt tack-tal pekade jag på fem områden som kännertecknat hennes riksdagsarbete. Kunskap, Engagemang, Empati, Kommunikationsförmåga, Glädjespridare. Stämmans deltagare tackade Chatrine med stående applåder. Jag är glad för att Chatrine inte sätter punkt för politiken. Hon lämnar riksdagen men finns kvar i vårt partiarbete och dessutom har hon en rad förtroendeuppdrag kvar och några nya har också tillkommit under hösten. Polisstyrelsen, Göta hovrätt, Statens medicinetiska råd, landstingsfullmäktige, landstingsstyrelsen, VU-ordförande i partidistriktet, lokalavdelningsordförande är några av de updrag som Chatrine har att gripa sig an nu när hon avverkat dom 18 åren i Sveriges Riksdag. Jag kommer aldrig att kunna ersätta Chatrine i hennes riksdagsarbete, däremot ska jag försöka att efterträda henne och göra mitt bästa utifrån de förutsättningar jag har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar